נגב+

מדע זה משחק ילדים

שתפו ב-

פרויקט מיוחד באוניברסיטת מנרסה שבספרד מנגיש מדע לילדים צעירים בדרכים מהנות, כבר בשלבים המוקדמים ביותר של חינוכם.

 

פעוט יושב על הרצפה ומנסה להבין כיצד לגלגל כדור במסלול שיאפשר לו להגיע למטרה מסוימת. ילד אחר מתבונן דרך מיקרוסקופ, וילדה קטנה משתפת פעולה עם כמה ילדים נוספים כדי לשלב גלגלי שיניים בסדר הנכון, כך שכולם יסתובבו באופן מסונכרן. כל זה אינו מתרחש בבית ספר, אלא באוניברסיטת מנרסה בספרד, כחלק מפרויקט משותף עם כיל איבריה הנקרא מעבדת 0-6 (Lab-0-6); במסגרת הפרויקט, ילדים צעירים חוקרים ועורכים ניסויים כדי ללמוד על העולם שסביבם ולרכוש הבנה מדעית בסיסית.

במרכז מעבדת 0-6, הילדים זוכים להדרכה ממרצים וסטודנטים שהם חלק מתוכניות ההוראה השונות של האוניברסיטה.

הופכים את המדע לכיפי

מעבדת 0-6 היא שירות פדגוגי ייחודי שנולד לפני כחמש שנים, וכשמה כן היא – מיועדת לילדים עד גיל שש, ופועלת במטרה לאפשר לילדים להתחבר ולהתנסות במושגים מדעיים בשלבים המוקדמים ביותר של חינוכם.

רוזה ווילאחוסנה מכיל איבריה מתאמת בין החברה ואוניברסיטת מנרסה. היא מסבירה כי כל הילדים הצעירים בקטלוניה, בה שוכנת האוניברסיטה, יכולים להשתתף במעבדת 0-6, ושהם עושים זאת בליווי הוריהם. בסופי שבוע המשפחות מגיעות למעבדה המרווחת, שעוצבה במיוחד כסביבת למידה מכוונת-מדעים, ונהנים להתנסות יחד. גרסה ניידת של הפרויקט קיימת אף היא – ואן המצוייד בכל הציוד הדרוש לביצוע ניסויים מדעיים נוסע בין בתי הספר באזור וכן לאזורים מוניציפליים מרוחקים יותר המזמינים אותו. גם בתי ספר יכולים לתכנן ביקורי יום במרכז מעבדת 0-6. מעל ל-12,000 ילדים כבר ביקרו במעבדה ונהנו ממנה.

חוקרים עם כל החושים

ווילאחוסנה מספרת כי הפעילויות הכלולות בפרויקט תוכננו על ידי בית הספר להוראה של האוניברסיטה, וכי ועדה פדגוגית ייעודית הוקמה על ידי האוניברסיטה במטרה ליצור תוכן וחומרים פדגוגיים נוספים עבור הפרויקט ולהתאים חומרים קיימים לילדים צעירים יותר. הוועדה מורכבת ממדענים בתחומים שונים – כימאים, גיאולוגים, מהנדסי כרייה, ביולוגים, וכו'.

במרכז מעבדת 0-6, הילדים זוכים להדרכה ממרצים וסטודנטים שהם חלק מתוכניות ההוראה השונות של האוניברסיטה. אלו הם מורים, פדגוגים ופסיכולוגים, או סטודנטים הלומדים מקצועות אלה, וכולם מקבלים הדרכה מן הוועדה הפדגוגית.

אולי יעניין אותך גם:

"ההבדל הוא באופן שבו מתמודדים עם האתגר"

צעד אחד קדימה: הבינה המלאכותית תופסת פיקוד

 

הילדים יוצאים נשכרים ביותר מן הפעילויות במעבדה. הם לומדים לשתף פעולה, להתמודד עם אתגרים, לפתור בעיות ולהשיג מטרות משותפות בצוותא. הם מאמנים את יכולותיהם לצפות, להתמקד ולהסיק מסקנות. הם מתאמנים בעבודת צוות, בתצפיות, בשליטה עצמית, בהתמדה, בריכוז ובקבלת החלטות. ילדים בגיל צעיר כל כך לומדים באופן הטוב ביותר על ידי נגיעה ותנועה, ולכן הפעילויות דורשות מהם להפעיל את כל חושיהם ולנוע בסביבה, תוך שהם חוקרים את הדברים בעצמם ללא התערבות מבוגר (אלא אם כן היא מתחייבת). הילדים משחקים בצבעים, צורות, גדלים, אורות, מרקמים וחומרים, מתנסים, נוגעים וחשים כל מה שנמצא סביבם במעבדה.

מוצאים דרכים חדשות

רוזה ווילאחוסנה אומרת כי ב-2019, כיל איבריה הרחיבה את מעורבותה בחינוך למדעים בקטלוניה. כיל יזמה את פרס המדעים והילדים המוענק למורים למדעים המלמדים בני 2-6 בכל קטלוניה. מטרת הפרס היא לעודד ולשפר את החינוך למדעים של ילדים ואת החקר והניסוי בכיתות לגילאים אלה. השנה, אפילו עובדי כיל איבריה זכו ליהנות מן הפרויקט כאשר שלחו את ילדיהם לקורס מיוחד במעבדת 0-6.

לאחרונה, נבחר פרויקט מעבדת 0-6 כפרויקט מופת על ידי האיחוד האירופי. אם יימצא כמוצלח ומיטיב כפי שווילאחוסנה מאמינה שהוא, ייתכן מאד שבקרוב נראה פרויקטים דומים נוספים מוקמים גם במדינות אחרות.

שתפו ב-