נגב+

צומחים מחדש: פרויקט "מעברים" מפריח עסקים קטנים

שתפו ב-

מחקלאים ותיקים שעסקיהם נחלשו ועד צעירים שמחפשים אופק תעסוקתי – שיתוף הפעולה של מועצת בני שמעון עם כיל מסייע להפוך את החלום למציאות משגשגת

 לפני כשנתיים הרגישה איה האי מקיבוץ דביר שהיא עומדת בפני צומת דרכים. "הכל התחיל כשהייתי בשמירת הריון", היא מספרת. נאלצתי להישאר בבית ולנוח, אבל  אני לא יכולה לשבת ולא לעשות כלום אז התחלתי לתפור מוצרי טקסטיל לתינוקות של חברים. אנשים שראו את העיצובים התחילו להזמין ממני. הביקוש רק הלך וגדל והחלטתי להפוך את התחביב לעסק".

אלא שההקמה של העסק נעשתה ללא תוכנית עסקית או הכוונה מסודרת: האי רצתה להבין האם כדאי להמשיך ולקדם אותו או שהיא מבזבזת את זמנה. בדיוק בשלב הזה היא שמעה על פרויקט "מעברים" בהובלת כיל, והחליטה להצטרף.

האי: "בכיל פגשתי אנשים שהאמינו בי ובעסק שלי ועזרו לי בכל העניינים שקשורים לכספים ולשיווק. זה כמובן דרש ממני ללמוד ולעבוד קשה"

"מעברים" הוא ארגון שהוקם בשנת 1999 כשותפות של 3 מועצות אזוריות: שער הנגב, בני שמעון ויואב. מטרת הארגון  היא לספק מענה בנושאי תעסוקה ופרנסה לתושבי שלוש המועצות, ברמה הפרטנית וברמה הקהילתית. הארגון צמח בסוף שנות ה-90 כמעה למשבר הקהילתי-חברתי-כלכלי במגזר הכפרי, שבו מצאו עצמם רבים מתושבי המועצות האזוריות באזורי הפריפריה שעסקו בעיקר בחקלאות ללא תעסוקה, ללא משאבים אישיים וקהילתיים מתאימים להשתלבות בשוק העבודה וללא שירותים תעסוקתיים מתאימים באזורי מגוריהם.

בשנים האחרונות בני שמעון עברה שינוי משמעותי: האוכלוסייה גדלה והגיעו הרבה תושבים צעירים חדשים, חלקם בעלי עסקים וחלקם כאלו שרצו להקים כאלה. ב"מעברים" ובמועצה חיפשו דרך לסייע ליזמים שגרים בבני שמעון לקדם את העסקים שלהם, ופנו לשיתוף פעולה עם כיל.

אולי יעניין אותך גם:

שיעור בעבודה: פרויקט התעסוקה של כיל בדרום

כך מסייעת הטכנולוגיה לקצור יותר פירות

"לפני כשנתיים ביקשה ממני חגית רחמים, מנהלת קשרי קהילה, לנהל את הפרויקט מטעם כיל", מספר רועי פנחסי, מנהל שרשרת אספקה של כיל מוצרים תעשייתיים ובעצמו תושב בני שמעון. "הרעיון היה שמנהלים או מנטורים מחברת כיל יעזרו לבעלי עסקים קטנים שגרים במועצה לנהל את העסק שלהם באמצעות מנטורינג. יצאנו בקול קורא לעסקים ממועצה אזורית בני שמעון להשתתף בתוכנית. ההירתמות של המנטורים ושל מנהלת כיל מוצרים תעשייתיים, ענת טל, לקידום הנושא הייתה מדהימה.

המומחים של "כיל" תורמים מהניסיון שלהם ועוזרים לעסקים לנתח נכון את הסביבה העסקית בה הם פועלים. צילום: iStock

"במחזור הראשון פנו אלינו 10 בעלי עסקים קטנים שמתוכם בחרנו 7 עסקים, ולכל אחד מהם הצמדנו שני מנטורים מכיל. חלק מבעלי העסקים היו צריכים עזרה כדי לבנות אסטרטגיית שיווק, אחרים היו צריכים עזרה בענייני כספים, היו גם כאלה שפשוט הרגישו צורך להתייעץ ולהתלבט בנוגע לעסק עם אדם שיש לו ניסיון. כאן בדיוק המומחים של כיל יכולים לעזור ולתרום מהניסיון שלהם – לבנות תוכנית עסקית, להבין האם התמחור של המוצרים נכון ולנתח את הסביבה העסקית שבה הם פועלים. יש גם מקרים שבהם עסקים נאלצים להבין שאין להם זכות קיום בשוק שהם פועלים, והמומחים שלנו יכולים לייעץ גם בעניינים האלה".

לאיה האי ייעצו המנטורים של כיל דווקא להמשיך ולפתח את העסק שלה. "פחדתי שמבחינה כלכלית זה לא שווה את ההשקעה ורציתי שאיש מקצוע יסתכל על התחביב שלי ויעשה סדר", אומרת האי. "בכיל פגשתי אנשים שהאמינו בי ובעסק שלי ועזרו לי בכל העניינים שקשורים לכספים ולשיווק. זה כמובן דרש ממני ללמוד ולעבוד קשה כדי ליישם את מה שלמדתי. גם היום, אחרי שכבר סיימתי את התוכנית, יש לי שותף וממש בימים הקרובים האתר שלי עולה לאוויר, אני עדיין מתייעצת איתם".

איה האי היא רק דוגמה אחת לעסק קטן שהרוויח משיתוף הפעולה בין כיל ל"מעברים". רועי יודע לספר על עוד עמותות ועסקים קטנים נוספים, כמו עסק לטיפולים הוליסטיים וחברה שעוסקת בתיווך וניהול נכסי נדל"ן, שקיבלו מהמנטורים של כיל עזרה משמעותית שקידמה את העסק שלהם. אפילו "מעברים" עצמה נעזרה במומחים של כיל.

סלעית ברדה-החרמוני, שניהלה את הפרויקט מטעם "מעברים" עד לפני חצי שנה, מספרת על הליווי שקבלה ממנהל התוכנית רועי פנחסי ומאיליה צילוב:"הבנתי שכדי שהפרויקט יצליח לשרוד, אני חייבת להתנהל נכון כלכלית ופוליטית. קיבלתי תמיכה ויעוץ. לפעמים זה מספיק שיש אוזן קשבת", היא מספרת ומודה שכשמסכמים תקציב צריך לדעת לעשות זאת נכון – "באתי מהעולם החברתי והיו לי פחות כלים מתאימים. קיבלתי משוב על העבודה שלי וזה עזר לי לאזן את הדוחות הכספיים. בכיל עזרו לי להבין איך להשתלט על ההוצאות ואיך לייצר עוד הכנסות. אבל לא רק בהיבט הכלכלי קבלתי עזרה, בכיל לימדו אותי גם איך להתנהל נכון עם השותפים".

הפרויקט של כיל ו"מעברים" בדרך למחזור השלישי – "במחזור השני כבר הגיעו למעלה מ-30 עסקים ואחרי סינון נשארנו עם 8 עסקים שחשבנו שאפשר לעשות איתם עבודה משמעותית, ועכשיו אנחנו  בדרך לפתיחת המחזור הבא", מספר רועי ומסכם את הצד האישי שלו בפרויקט ההתנדבות: "אני מרוויח שלוש פעמים מהפרויקט הזה – קודם כל אני מתנדב וזה גורם להרגשה נהדרת, שנית אני תורם לקהילה שבה אני חי ושלישית – אני שגריר של החברה שבה אני עובד. אני רוצה להודות למנטורים ולמנהלים המצוינים שמשקיעים מזמנם ומרצם על מנת שהתוכנית תתקיים ותצליח וכדי שהעסקים ישגשגו".

שתפו ב-