נגב+

העתיד מרחף מעלינו

שתפו ב-

הכירו את היחידה המובחרת של כיל: הרחפנים שנכנסו לשימוש באתרי החברה נושאים ציוד רגיש, מפקחים מלמעלה על הנעשה וחוסכים מעובדים אנושיים את הצורך לעבוד בסביבה מאתגרת

רחפנים אוטונומיים: היום רואים אותם בכל מקום, ושומעים את הזמזום שלהם בכל פינה. הרחפנים, שהתפרצו לחיינו לפני מספר שנים בזכות השיפורים בטכנולוגית המנועים החשמליים וסוללות הליתיום-יון, הם כבר מזמן לא נחלתם הבלעדית של צוותי צילום.

כיום, רחפנים הם כלי עבודה של ממש, שבמקרים רבים חוסכים זמן וכסף. הם אף מסוגלים לקחת על עצמם משימות שעלולות להיות מסוכנות לבני אדם. כעת, בעקבות ניסוי מוצלח שערכה יחידת המצוינות התפעולית והחדשנות של כיל בשיתוף עם אתר ים המלח, הרחפנים ייקלטו בשני מתקנים ליישום מלא: במפעלי ים המלח ובאתר רותם.

היחידה למצוינות תפעולית וחדשנות עוסקת באיתור טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות לטובת התמודדות עם האתגרים התפעוליים ושיפור הביצועים של החברה. במסגרת זאת, היחידה פועלת בארבעה תחומי עניין עיקריים: האינטרנט של הדברים, מכשור לביש, תפעול אוטונומי ומשין לרנינג. שימוש ברחפנים, כחלק מהמגמה, הוא שלב חדשני נוסף שהמריא לאחרונה.

הרחפנים הם כלי עבודה של ממש החוסכים זמן, כסף ואף מסוגלים לקחת על עצמם משימות שעלולות להיות מסוכנות לבני אדם.

אולי יעניין אותך גם:

יותר גידולים חקלאיים בפחות מים – איך זה אפשרי?

משא אל העתיד: המהפכה של קרון "הרמס"

יתרונם העיקרי של הרחפנים הוא כמובן ביכולת הריחוף שלהם, שמקנה להם גישה קלה ומדויקת לנקודות במרחק או בגובה רב. יכולת הריחוף גם מנטרלת את השפעת תוואי הקרקע, כך שלרחפן מתאפשר לטוס במהירות מעל שבילים לא רצופים, שטח משובש ואף מכשולי מים.

הרחפנים אף מסוגלים לשאת ציוד, ובו מצלמות וחיישנים מסוגים שונים, כגון מצלמות וידאו, מצלמות אינפרה-אדום לראיית לילה ומכשירי בדיקה שונים (למשל לאיתור חומרים כימיים ספציפיים). הם גם יכולים להוביל מטען קל ממקום למקום. כל השימושים האלה הופכים את הרחפנים לכלים שמגוון השימושים בהם הוא כמעט בלתי מוגבל.

בנוסף על כך, הרחפנים עובדים בצורה אוטונומית, כאשר השגחה של מפעיל אנושי נדרשת רק לשם פיקוח וטיפול במצבים יוצאי דופן. במפעלי ים המלח ואתר רותם של כיל הם צפויים לשמש בתפקידים מגוונים, החל מסריקת רשתות מתח גבוה וסוללות, דרך בקרת תקינות לציוד וסיורי בטחון, וכלה במשלוח חלקי חילוף והיתרים (במשקל של עד עשרה ק"ג).

היחידה למצוינות תפעולית וחדשנות זיהתה את הפוטנציאל והקימה צוות בשיתוף עם אנשי התפעול של אתר מפעלי ים המלח לבחינת ישימות הטכנולוגיה. בתום בדיקה מעמיקה של הטכנולוגיה, הפיילוט הסתיים בהצלחה והרחפנים צפויים להיכנס בשנת 2019 לשירות מלא בשני מתקנים של כיל (רותם ומי"ה), הוחלט לפרוש בכל אחד מהאתרים שתי מערכות רחפנים – אחת למטרות סיור וסריקות והאחרת למטרת משלוחים. רחפן הסיור והסריקות יספק לצוותי האבטחה יכולת להגיע לכל נקודה במפעל תוך זמן קצר במיוחד. זאת, במטרה לזהות אם ההתרעה שנשלחה אליהם מקורה בהתרעת שווא או במקרה חירום אמתי. במקרה אמת, יתאפשר לצוות האבטחה לשמור על קשר רציף עם האיום, עד הגעת צוות התגובה למקום. בנוסף לכך, הרחפן יוכל לסייע בבדיקות של מתקנים שונים במפעל ויאפשר זיהוי מקדים ומדויק של כשלים, תוך שהוא חוסך מעובדים אנושיים את הצורך לעבוד בתנאים מסוכנים.

רחפן המשלוחים יחסוך משליח אנושי את הצורך לנהוג את כל הדרך אל הצוות שבשטח ובחזרה ובכך יפחית את תעבורת הרכבים באתרים, יקצר את זמני עצירת הציוד בהמתנה לחלפים והיתרים ויפחית את עלויות אחזקת הרכבים. הוא יאפשר להעביר לצוותים הנמצאים בשטח כלי עבודה, חלקי חילוף והיתרים במהירות חסרת תקדים ובעלות של אגורות בודדות לקילומטר.

עם זאת, מדובר באתגר משמעותי. שילוב רחפנים בעבודת מפעל נחשב להליך סבוך ומורכב, משום שהוא דורש מתן אישורים מרשות התעופה האזרחית, כמו גם בניית תשתית טכנית מתאימה, הכשרת מפעילים וקבלת אישורים שונים. יש צורך גם בבדיקה דקדקנית של כל המערכות המוצעות בשוק (ויש לא מעט מהן), כדי לאתר את המערכות המתאימות ביותר לצרכים ולתנאי הסביבה המאתגרים של האתרים.

אבל הפוטנציאל הגדול מצדיק את ההשקעה: רחפנים הם פלטפורמה שניתן להשתמש בה בהקשרים רבים, וברור שהטכנולוגיה עוד תוסיף להתפתח. ולכן כבר כעת, צוות המצוינות התפעולית והחדשנות של כיל בוחן יישומים נוספים שבהם יוכלו הרחפנים לחסוך זמן, כסף וסיכון בעתיד.

שתפו ב-